Kuih Muih Melayu

Kuih Melayu asli memang tidak lapuk dek hujan dan tidak lekang dek panas. Resepi berzaman mempunyai tarikanya tersendiri dan sepatutnya tidak dibenarkan pupus begitu sahaja. Ianya harus dihidupkan semula dengan membuatnya mengikut cara orang-orang dahulu, setakat mana yang boleh kita ikuti. Kalau dahulunya nenek moyang kita mengunakan arang dan bara dari sabut kelapa sekarang ini kita sudah ada ketuhar (oven), microwave dan electric frier.

Mungkin cara memasaknya berubah mengikut keadaan semasa tetapi resepi, bentuk, penyediaan kuih berzaman ini tidak berubah. Generasi muda seharusnya diberitahu resepi asal kuih muih orang-orang Melayu kita supaya ianya tidak tenggelam dimamah zaman yang tidak kurang dengan kecanggihan kuih-muihnya.

KweMwe Enterprise mengekalkan resepi berzaman dan pada sesiapa yang ingin mencuba hubungilah kami.


Sunday, February 13, 2011

Botok-botok Makanan Orang Melayu Dulu


Setiap paket Botok-botok dibungkus berasingan dengan plastik sebelum di bekukan untuk mengelakkan sebarang kecemaran semasa disimpan.


Mungkin ramai dikalangan rakyat Malaysia yang tidak kenal Botok-botok dan ditambah pula dengan namanya yang agak pelik. Ini adalah satu lagi makanan nenek moyang yang berasal dari negri Johor. Kalau biasanya kita makan daun ulam mentah atau direbus dan dicicah dengan berbagai aneka sambal dan pencicah kini lain pula dengan Botok-botok. Dibungkus dengan daun pisang Botok-botok mengandungi berbagai jenis pucuk-pucuk ulam saperti daun semangkuk, daun mengkudu, berbagai jenis daun teh, pucuk ubi, betik, cekor, bebuas, kadok dan bermacam-macam lagi jenis pucuk yang lain. Setengah dari pucuk-pucuk ini dimayang dan digaul dengan rempah untuk menyedapkan lagi rasa dan bau Botok-botok. Pucuk yang tidak dimayang di susun di atas daun pisang yang lebar dan di tengah-tengah susunan pucuk di letakkan satu potong ikan yang disaluti dengan daun mayang berempah tadi. Kemudian daun pisang dilipat, diikat dan dikukus sehingga ikan di dalam cukup masak. Dimakan panas-panas dengan nasi, ikan kering dan sambal belacan dan telur dadar....tak payah saya katakan.....memang sedap. Botok-botok dibiar sejuk dan boleh dibekukan dan tahan berbulan di dalam freezer. Hanya perlu dikukus semula untuk memakanya. Cubalah Botok-botok kami makanan berhasiat orang Melayu kita yang kenal dulu-dulu lagi apa itu makanan organik. Botok-botok tidak boleh didapati selalu dan kami membuatnya apabila tempahan mencukupi diterima.


2 comments:

  1. sedaaaaaaaaaap :)

    http://ainazmi91.blogspot.com/2011/08/awet-muda.html

    ReplyDelete
  2. Botok2 memang sedap, payah pulak tu nak dapat kan? Tapi tulah tak ramai yang pandai makan botok2. Saya! Seorang bole habis sebungkus dan bungkus dia besar pulak tu. Lepas raya nanti saya akan buat botok2 sebab ada jugak segelintir bertanyakan hidangan ini.

    ReplyDelete