Kuih Muih Melayu

Kuih Melayu asli memang tidak lapuk dek hujan dan tidak lekang dek panas. Resepi berzaman mempunyai tarikanya tersendiri dan sepatutnya tidak dibenarkan pupus begitu sahaja. Ianya harus dihidupkan semula dengan membuatnya mengikut cara orang-orang dahulu, setakat mana yang boleh kita ikuti. Kalau dahulunya nenek moyang kita mengunakan arang dan bara dari sabut kelapa sekarang ini kita sudah ada ketuhar (oven), microwave dan electric frier.

Mungkin cara memasaknya berubah mengikut keadaan semasa tetapi resepi, bentuk, penyediaan kuih berzaman ini tidak berubah. Generasi muda seharusnya diberitahu resepi asal kuih muih orang-orang Melayu kita supaya ianya tidak tenggelam dimamah zaman yang tidak kurang dengan kecanggihan kuih-muihnya.

KweMwe Enterprise mengekalkan resepi berzaman dan pada sesiapa yang ingin mencuba hubungilah kami.


Thursday, August 11, 2011

Pasar Ramadhan Hari KeSepuluh

Macam nak pengsan semalam buat persediaan untuk menjual. Dua orang aje buat kerja, macam-macam nak kena buat penat badan. Rasanya kena ambil satu hari cuti dari berniaga setiap minggulah kalau macam ni. Tak tahan.....huhuhu! Semalam KweMwe buat Soto dengan Begerdil goreng, kita pack 3 ketul dalam satu container. Habis laris jual. Sekarang ini pembeli siap talipon buat booking berapa Soto dan Laksa dia orang nak. Begerdil belum lagi tapi ramai mahukan extra Begerdil untuk Soto mereka. Semua habis dijual melainkan tinggal Lepat Pisang sediket. Jualan semalam amat baik dan sebanyak sediket bila kira duit jualan hilang rasa letih dan penat ...hahahah! Money makes the world go round. Actually no. The world is already spinning money only makes you dizzy aje .....

Ada seorang pengunjung yang datang ke gerai kami hari-hari dan setiap kali dia datang dia nak beli Lopis aje. Semalam dia datang dan nampak Lopis habis semua dia borong.  Ada yang suka Tembosa dan borong Tembosa. I am glad they like our kuih-muih. No complain.

Walaupun dah tinggalkan kemah kat tapak berniaga, semalam there was a bright yellow Volkswagen park kat tapak kami. Jam dah lebih pukul 4.00 petang kereta tak beralih-alih. So saya pacak aje kemah kami around the car dan put up our table. Lama kemudian budak muda datang nak alihkan kereta. By that time his car was blocked but he managed to drive out. He had to enter from the front passenger seat to the driver's seat. Tak boleh nak buat apa, meja dah penuh dengan juadah rapat dengan pintu driver. Selepas menjual semalam saya tak alih pun kemah, rantaikan meja aje betul-betul depan kemah. Kalau tak buat gitu tapak saya asik kena block aje, tak tahan. Hope tak kena sitar by MBPJ tapi kalau kena jugak saya nak suruh penguatkuasa MBPJ baca blog saya ni......huhuhu! Biar dia orang paham yang saya selalu kena block.

Lepat Pisang. Pisang lebih, tepung kurang jadi rasa Lepat ini betul-betul manis pisang.

Lopis kali ini dibuat besar-besar kalau makan satu puaslah. Bila permintaan pulut mendadak naik apa lagi pekedai pun cari chan menaikkan harga pulut. Mahal pulut pada bulan Puasa ni. KweMwe terpaksa mengubah harga jualan disebabkan kenaikan ini.

No comments:

Post a Comment