Kuih Muih Melayu

Kuih Melayu asli memang tidak lapuk dek hujan dan tidak lekang dek panas. Resepi berzaman mempunyai tarikanya tersendiri dan sepatutnya tidak dibenarkan pupus begitu sahaja. Ianya harus dihidupkan semula dengan membuatnya mengikut cara orang-orang dahulu, setakat mana yang boleh kita ikuti. Kalau dahulunya nenek moyang kita mengunakan arang dan bara dari sabut kelapa sekarang ini kita sudah ada ketuhar (oven), microwave dan electric frier.

Mungkin cara memasaknya berubah mengikut keadaan semasa tetapi resepi, bentuk, penyediaan kuih berzaman ini tidak berubah. Generasi muda seharusnya diberitahu resepi asal kuih muih orang-orang Melayu kita supaya ianya tidak tenggelam dimamah zaman yang tidak kurang dengan kecanggihan kuih-muihnya.

KweMwe Enterprise mengekalkan resepi berzaman dan pada sesiapa yang ingin mencuba hubungilah kami.


Thursday, August 11, 2011

The Eleventh Day Of Pasar Ramadhan

Jualan Tart Nenas, Makmur and Kenari is going fast, better than I expected. Di pasar Ramadhan aje tadi kami jual banyak dan ada yang mahu datang besok nak beli lagi. Nak balik dulu to confirm dengan mak ayah dia orang how many they want to buy. Im rockin on the sale of kuih Raya.......luv it!

I have a beautiful, delightfully tasty Fudge Fruit Cake. Moist, not so sweet and a definite yes for Hari Raya. Weighing about 1.5kg it cost RM65.00. Memang mahal tapi kalau you nak cut cost you boleh share beli dengan kawan you and potong dua 750 grams seorang. Tak bole dapat immediately, kena order and you can come and collect it at our gerai. Fudge Fruit Cake is open for booking......a mesti cuba kuih. Simpan dalam fridge dengan shrink wrap it will last till Raya.

A very nice stylish lady have been coming to our gerai, I noticed, regularly. She would buy all the varieties of karipap, Puteri and Lepat. Tadi dia bertanya pasal laksa dan soto. Beritahu dia yang dishes tu boleh dapat pada hari Sabtu dan Ahad sahaja. Dia nak book, so oklah. Dia cakap tadi yang payah nak cari kuih muih di Pasar Ramadhan yang boleh dimakan. Maksud dia banyak yang dia beli tapi tak habis dimakan disebabkan sesuatu. Tapi dia berkata kuih dari KweMwe, dia and family makan habis. Well thats nice I am happy to know that. Bukan nak berbangga, tidak. Tapi saya rasa gembira bila dapat menghidangkan kuih yang boleh dinikmati untuk berbuka selepas seharian menahan lapar dan dahaga. It makes its all worth while, segala penat derih and have my customer sitting at their table dan berbuka dengan kuih yang mereka rasa worth their money. Syukur.

Hari itu ambil gambar guna Blackberry camera kuih kami so ini dia:

Cekodok Pisang atau Jemput-jemput Pisang. Masa pisang banyak kat pasar dan murah ini dia yang KweMwe buat. Manis pisang dan bukan manis gula. Habis jualan hari tu.

Sebelah kiri Tembosa berintikan daging dengan kentang. Di sebelah kanan ialah kuih Puteri Dua Sebilik. Kedua-duanya memang jalan habis tiap-tiap hari.


No comments:

Post a Comment