Kuih Muih Melayu

Kuih Melayu asli memang tidak lapuk dek hujan dan tidak lekang dek panas. Resepi berzaman mempunyai tarikanya tersendiri dan sepatutnya tidak dibenarkan pupus begitu sahaja. Ianya harus dihidupkan semula dengan membuatnya mengikut cara orang-orang dahulu, setakat mana yang boleh kita ikuti. Kalau dahulunya nenek moyang kita mengunakan arang dan bara dari sabut kelapa sekarang ini kita sudah ada ketuhar (oven), microwave dan electric frier.

Mungkin cara memasaknya berubah mengikut keadaan semasa tetapi resepi, bentuk, penyediaan kuih berzaman ini tidak berubah. Generasi muda seharusnya diberitahu resepi asal kuih muih orang-orang Melayu kita supaya ianya tidak tenggelam dimamah zaman yang tidak kurang dengan kecanggihan kuih-muihnya.

KweMwe Enterprise mengekalkan resepi berzaman dan pada sesiapa yang ingin mencuba hubungilah kami.


Sunday, August 21, 2011

The 20th Day of Pasar Ramadhan

Semalam buat Laksa, Soto and all the regular kuih muih. By 6.30 petang semua habis dijual and a regular customer who came at 6.40pm said he saw only a closed tent. He put up his comment on my daughters FB. Hope he will come in early today.We ding dong everything.  My first customer semalam is a Pakcik, dia datang-datang aje dia suruh bungkuskan 10 ketul Lopis, 10 ketul Puteri and 10 Tembosa. Customer yang datang lewat kesian tak dapat beli kuih Puteri, Laksa and Soto. Hari ini last buat Soto and Laksa. By hari Rabu kot we all close gerai and concentrate on the hampers and tempahan customer buat untuk kuah Laksa and Soto untuk makan first day Hari Raya. My regular business will only open after 10 days of Aidil Fitri. Need a good break before embarking on the next stage of my expansion plan, insyallah.

Rupa-rupanya isteri Ajai came the day before Ajai came to our gerai. She bought bermacam-macam jenis karipap and the next day kot dia suruh husband dia pegi beli lagi.....huhuhu! Sebab tu Ajai dok tanya kat gerai sebelah kat mana nak beli Karipap. Kebetulan pulak dia nampak karipap kami....so zaaaaas apa lagi!

Syukur alhamdullillah jualan bagus dan sambutan dari pembeli mengalakkan so far. Saya tahu sejak dulu lagi kuih muih kami memenuhi citarasa a nische market yang tertentu sahaja. But thats how it is. Some buat untuk market yang tertinggi sekali, some buat untuk pembeli pertengahan dan some pulak buat untuk pembeli secara borong.

Sesiapa yang mahu membeli kuih Makmur yang dijamin sedap kami masih lagi ada stok. Its RM35.00 for 50 pieces.....besar, crunchy and sedaaaaaaap!

No comments:

Post a Comment