Kuih Muih Melayu

Kuih Melayu asli memang tidak lapuk dek hujan dan tidak lekang dek panas. Resepi berzaman mempunyai tarikanya tersendiri dan sepatutnya tidak dibenarkan pupus begitu sahaja. Ianya harus dihidupkan semula dengan membuatnya mengikut cara orang-orang dahulu, setakat mana yang boleh kita ikuti. Kalau dahulunya nenek moyang kita mengunakan arang dan bara dari sabut kelapa sekarang ini kita sudah ada ketuhar (oven), microwave dan electric frier.

Mungkin cara memasaknya berubah mengikut keadaan semasa tetapi resepi, bentuk, penyediaan kuih berzaman ini tidak berubah. Generasi muda seharusnya diberitahu resepi asal kuih muih orang-orang Melayu kita supaya ianya tidak tenggelam dimamah zaman yang tidak kurang dengan kecanggihan kuih-muihnya.

KweMwe Enterprise mengekalkan resepi berzaman dan pada sesiapa yang ingin mencuba hubungilah kami.


Tuesday, August 23, 2011

Hari Terakhir Pasar Ramadhan - Hari keDua Puluh Dua

Kalau dulunya saya tinggalkan kemah dan meja ditapak gerai Pasar Ramadhan diSeksyen 5 setelah habis berniaga dan merantaikanya, semalam saya kemaskan semua dan membawanya pulang. Hari terakhir berniaga berlalu saperti hari-hari biasa, no fanfare, no brass band no last hoorah. Saya bersalaman dengan Imah, tuan gerai sebelah saya yang menjual lauk pauk dan perkerja dia, ucapkan terima kasih diatas segala bantuan yang mereka beri bila saya perlu memasang kemah, minta maaf, ucapkan selamat Berbuka Puasa dan Selamat Hari Raya.

Tidak ada pengalaman pahit yang saya bawa pulang sepanjang saya berniaga Pasar Ramadhan malahan yang saya bawa pulang seharian hinggalah ke hari terakhir berniaga adalah ingatan yang manis sahaja. Terima kasih saya kepada pihak yang berkuasa MPPJ yang telah memberi saya lesen dan bantuan semasa saya menjaja. Ramai pelanggan terkejut apabila saya katakan yang semalam merupakan hari terakhir saya berniaga. Mereka ucapkan terima kasih diatas hidangan juadah yang kami jual, bertanya kemana kami akan pergi selepas ini dan apa rancangan kami, macam mana mereka boleh membuat tempahan kuih muih kami. Ada yang memborong kesemua kuih Lopis kami apabila mendengar yang semalam adalah hari terakhir, ada yang membeli Lepat Pisang lebih untuk dibekukan dan dimakan pada lain hari, ada yang membuat tempahan Laksa dan Soto untuk hari Rabu dan seterusnya. I met some of the nicest people who came regularly to buy as far away from Bukit Jelutong and Puchong. I thank each and every one of you. It is tiring work to be a seller at the Pasar Ramadhan but having met all these nice people and being able to serve them the best that we could give is a very satisfying and gratifying feeling indeed. It made all the difficulties and tiredness small in comparison to the feeling of achievement. It is a boost that I need to bring the business up to the next level.

At the end of it all, we made some profit after 3 weeks, alhamdullillah syukur kepada Allah diatas rezekinya. More importantly we now have a mesuring stick as to where we belong in our kuih muih business, the level of customer that we shall be catering for, the nische that we will fit into and the level of acceptance of the kuih that we offer. Pasar Ramadhan have been a good test bed in our marketing planning and we now have our sights on bigger and bolder steps moving forward.

This is not the end it is merely the beginning. Do come back to checkout on how we are doing from time to time. To All the Muslim readers Selamat Berpuasa dan selamat menyambut Aidil Fitri yang akan menjelma tidak lama lagi.

No comments:

Post a Comment