Kuih Muih Melayu

Kuih Melayu asli memang tidak lapuk dek hujan dan tidak lekang dek panas. Resepi berzaman mempunyai tarikanya tersendiri dan sepatutnya tidak dibenarkan pupus begitu sahaja. Ianya harus dihidupkan semula dengan membuatnya mengikut cara orang-orang dahulu, setakat mana yang boleh kita ikuti. Kalau dahulunya nenek moyang kita mengunakan arang dan bara dari sabut kelapa sekarang ini kita sudah ada ketuhar (oven), microwave dan electric frier.

Mungkin cara memasaknya berubah mengikut keadaan semasa tetapi resepi, bentuk, penyediaan kuih berzaman ini tidak berubah. Generasi muda seharusnya diberitahu resepi asal kuih muih orang-orang Melayu kita supaya ianya tidak tenggelam dimamah zaman yang tidak kurang dengan kecanggihan kuih-muihnya.

KweMwe Enterprise mengekalkan resepi berzaman dan pada sesiapa yang ingin mencuba hubungilah kami.


Sunday, August 14, 2011

Hari KeEmpatbelas

Sedar tak sedar umat Islam sudah berpuasa hampir setengah bulan. Hari Ahad ini hidangan kami saperti biasa. Disebabkan Begedil tak ada lagi and disebabkan Begerdil rosak banyak semalam, hari ini semua orang dah tak larat nak mengentil Begerdil lagi (hahahahaha.....). So this Sunday just Laksa ajelah. Monday everyone in the family pleaded with me to close gerai sebab sema orang dah lembik. So good folks, if you are reading this blog and a regular at our gerai or if you are not but intend to come on Monday we are closed. I'll continue with this post again later, for now I have to rush, an errand to attend to. Kuih....kuih....kuih...kuih!

Seterusnya.....apa nak tulis ye. Hari ini semua habis, "Line Clear" semuanya. Laksa 20 paket selesai habis, Puteri 100 clear malah tak cukup. Yang datang lewat hampa tak dapat membeli kuih Puteri, ada yang mengatakan sambil berseloka "Saya sampai mimpi kuih Puteri".

Pembeli kuih Tart dan Makmur sudah merasa kuih ini dan sudah mula membuat tempahan berapa balang yang dia orang hendak. So I am reserving for them. Saya sudah terima tempahan sebanyak 45 biji kuih Fudge Fruit Cake dan akan mula pembekalan mulai 23 Ogos 11. Saya juga dapat tempahan sebanyak 110 botol kuih Bangkit...overall not bad for starter.

Future plan! Mungkin besar kemungkinan kami akan membuka kiosk Kuih Muih disalah satu hypermarket diKota Damansara ini. If everything goes well insyallah selepas habis Raya. Beyond that I want to open one at Alamanda...thats where the crowd is. Next course of action is to have a proper labeling of semua kuih-kuih beku, streamline production supaya supply goes uninterrupted and of course design for our kiosk.

Seorang wanita tadi datang ke gerai saya, first time dia datang. Dia nampak kuih Puteri dan bertanya dengan saya samada saya kenal dia ke tidak. "Maaflah saya tak kenal Puan" saya menjawab. Puan itu menjawab "Sayalah Amirah". Baru saya tau. Puan Amirah selalu memesan kuih muih dari saya dan saya selalu menghantarnya kerumah dia. Setiap kali saya menghantar pesanan dia selalunya Pembantu Rumah Puan itu akan menerimanya dan membayar saya. Sebab itulah saya tak kenal dia walaupun dia regular customer.......I have to be careful huh! Not to offend my customer.....huhuhu!

OK...besok cuti, banyak hal peribadi nak di attend to. Will be back on Tuesday then. Selamat bersahur kepada pembaca lewat malam ini.....saya mahu tidurin sekarang....Selamat Pagi. Ermmmm......

No comments:

Post a Comment