Kuih Muih Melayu

Kuih Melayu asli memang tidak lapuk dek hujan dan tidak lekang dek panas. Resepi berzaman mempunyai tarikanya tersendiri dan sepatutnya tidak dibenarkan pupus begitu sahaja. Ianya harus dihidupkan semula dengan membuatnya mengikut cara orang-orang dahulu, setakat mana yang boleh kita ikuti. Kalau dahulunya nenek moyang kita mengunakan arang dan bara dari sabut kelapa sekarang ini kita sudah ada ketuhar (oven), microwave dan electric frier.

Mungkin cara memasaknya berubah mengikut keadaan semasa tetapi resepi, bentuk, penyediaan kuih berzaman ini tidak berubah. Generasi muda seharusnya diberitahu resepi asal kuih muih orang-orang Melayu kita supaya ianya tidak tenggelam dimamah zaman yang tidak kurang dengan kecanggihan kuih-muihnya.

KweMwe Enterprise mengekalkan resepi berzaman dan pada sesiapa yang ingin mencuba hubungilah kami.


Tuesday, August 2, 2011

Hari KeDua Pasar Ramadhan

Apa yang dijangkakan tidak berlaku. Kalau semalamnya pelanggan berpusu-pusu membeli, hari ini lain pula. Nyata tidak ramai pengunjung hari ini tetapi gerai yang menjual kuih-kuih talam tutup awal. Semua kuihnya habis dijual. Puteri 2Sebilik habis 110 biji, semua jenis karipap baik telur, tembosa, tepung bawang line clear, lepat pisang dan pulut gugus pun clear tapi laksa, pengat, talam ubi ada  jugak tinggal. But the soto clear jugak. Saya belum dapat membaca aliran pengunjung ke tapak Ramadhan diSeksyen 5, tapi dihari kedua jelas kuih-muih memang boleh jalan, tetapi makanan agak slow sikit. So macam mana?

Nampaknya kena tukar strategi sikit dihari-hari berikut nanti. More of the kuih-muih yang specific, less of the makanan and pengat and so forth kena buat pada hari-harinya sahaja. Jelas jugak saya nampak pelanggan semalam datang lagi ke gerai saya pada hari kedua (repeat customer). Beli kuih yang sama dan mencuba kuih-kuih yang lain. Ada seorang warga emas yang telah membeli semua jenis karipap pada hari pertama, dia datang lagi hari ini dan membeli karipap dengan kuantiti yang lebih banyak. Ada keluarga yang datang dan mengatakan kuih Puteri 2Sebilik yang mereka beli semalam tak cukup, anak-anak dia bergaduh nak lagi. So dia datang hari ini and bought more. Walaupun my sale is down today tapi saya mula boleh nampak trend pembelian dan pemilihan pelanggan. How do I read the trend and come up with a saleable conclusion. I am not an expert in all these but I know what I'll will do. I'll put up my wet index finger to the wind and see which way the wind blows.......hahahaha! If it makes no sense to you who reads this post it makes no sense to me either. But thats how things are, you cannot make too much sense of it when you are senseless to predict or forcast as the strategist would want to coin it. "No worries" like my friend use to sms me whenever I am running late. It shall be sorted out I guess, one way or the other. No worries!

No comments:

Post a Comment