Kuih Muih Melayu

Kuih Melayu asli memang tidak lapuk dek hujan dan tidak lekang dek panas. Resepi berzaman mempunyai tarikanya tersendiri dan sepatutnya tidak dibenarkan pupus begitu sahaja. Ianya harus dihidupkan semula dengan membuatnya mengikut cara orang-orang dahulu, setakat mana yang boleh kita ikuti. Kalau dahulunya nenek moyang kita mengunakan arang dan bara dari sabut kelapa sekarang ini kita sudah ada ketuhar (oven), microwave dan electric frier.

Mungkin cara memasaknya berubah mengikut keadaan semasa tetapi resepi, bentuk, penyediaan kuih berzaman ini tidak berubah. Generasi muda seharusnya diberitahu resepi asal kuih muih orang-orang Melayu kita supaya ianya tidak tenggelam dimamah zaman yang tidak kurang dengan kecanggihan kuih-muihnya.

KweMwe Enterprise mengekalkan resepi berzaman dan pada sesiapa yang ingin mencuba hubungilah kami.


Friday, March 25, 2011

Bergedil Cicah Sos Kicap Cili Padi....Berdesing Sedaaaap!

Kami baru saja launch bergedil beku untuk dimakan dengan soto yang kami sediakan. Baru-baru ini saya menerima tempahan bergedil beku sahaja tanpa kuah soto. Bergedil yang mengandungi kentang dan daging digoreng dahulu sebelum dibekukan. Jika dimakan dengan sos kicap bercampur cili padi dan bahan-bahan lain ia tentu sekali berdesing pedas....tapi mesti sedap.

Apa yang anda perlu buat ialah keluarkan bergedil beku dari paket, panaskan dalam kuali leper dengan sediket minyak sahaja (grill) sehingga kulit luar bergedil menjadi seakan garing, biarkan atas tisu untuk meresap minyak yang berlebihan dan hidangkan dalam pinggan. Isikan sos kicap cili padi dalam mangkuk kecik, cicah dan ngaaap! Beautiful, delicious tak sedar 10 ketul habis sekali duduk. That's how good it is. Try it to believe.

No comments:

Post a Comment