Kuih Muih Melayu

Kuih Melayu asli memang tidak lapuk dek hujan dan tidak lekang dek panas. Resepi berzaman mempunyai tarikanya tersendiri dan sepatutnya tidak dibenarkan pupus begitu sahaja. Ianya harus dihidupkan semula dengan membuatnya mengikut cara orang-orang dahulu, setakat mana yang boleh kita ikuti. Kalau dahulunya nenek moyang kita mengunakan arang dan bara dari sabut kelapa sekarang ini kita sudah ada ketuhar (oven), microwave dan electric frier.

Mungkin cara memasaknya berubah mengikut keadaan semasa tetapi resepi, bentuk, penyediaan kuih berzaman ini tidak berubah. Generasi muda seharusnya diberitahu resepi asal kuih muih orang-orang Melayu kita supaya ianya tidak tenggelam dimamah zaman yang tidak kurang dengan kecanggihan kuih-muihnya.

KweMwe Enterprise mengekalkan resepi berzaman dan pada sesiapa yang ingin mencuba hubungilah kami.


Monday, April 25, 2011

Soto Johor Take Away (Bungkus)

Pagi ini tadi kami memperkenalkan Soto Johor bungkus atau ta pau atau take away....mana-mana boleh. Harga RM6.00 sebungkus tidak termasuk penghantaran. Semua lengkap, kuah soto dalam plastik besar, nasi empit dengan bergedil sekali didalam satu lagi plastik besar, timun, togay, daun sup dengan daun bawang, bawang goreng dan sos kicap semuanya didalam pklastik kecil. Pendek kata beli, keluarkan semua masukan dalam mangkuk, kalau sejuk soto tu you all boleh panaskan sekejap bubuh sos kicap secukup rasa dan "line clear" untuk makan sampai terlupa kawan atau lawan. Saya suka pedas so sos kicap saya bubuh habis semua, berdesing pedas sampai berpeluh makan but it is so so so good! Nak tengok gambar, ini dia dibawah ni.
Semua bahan-bahan Soto siap diletak didalam plastik masing. Daun sup, daun bawang dengan timun satu plastik kecil, sos kicap diseal dengan pemanas plastik supaya tidak tumpah, togay berasingan dan bawang goreng.

Semua bahan-bahan Soto dibungkus didalam beg kertas

Ini dia lunch saya tengah hari tadi. Apa saya jual pada anda dalam paket Soto saperti gambar diatas ini dia bila dikeluarkan dan diletak didalam mangkuk.
Nasiblah daun limau perut saya tak makan, yang lainya semua clear. Licin pinggan. Memang sedap. Pagi ini kami menghantar 25 paket Soto istimewa ini ke pelanggan kami. Utterly satisfying and absolutely superlicious.....jangan percaya tulisan saya. Cubalah sendiri.

 Bungkusan Soto untuk tempahan


No comments:

Post a Comment