Kuih Muih Melayu

Kuih Melayu asli memang tidak lapuk dek hujan dan tidak lekang dek panas. Resepi berzaman mempunyai tarikanya tersendiri dan sepatutnya tidak dibenarkan pupus begitu sahaja. Ianya harus dihidupkan semula dengan membuatnya mengikut cara orang-orang dahulu, setakat mana yang boleh kita ikuti. Kalau dahulunya nenek moyang kita mengunakan arang dan bara dari sabut kelapa sekarang ini kita sudah ada ketuhar (oven), microwave dan electric frier.

Mungkin cara memasaknya berubah mengikut keadaan semasa tetapi resepi, bentuk, penyediaan kuih berzaman ini tidak berubah. Generasi muda seharusnya diberitahu resepi asal kuih muih orang-orang Melayu kita supaya ianya tidak tenggelam dimamah zaman yang tidak kurang dengan kecanggihan kuih-muihnya.

KweMwe Enterprise mengekalkan resepi berzaman dan pada sesiapa yang ingin mencuba hubungilah kami.


Saturday, September 10, 2011

It Did Not Just Rain It Pours

Selepas berniaga diPasar Ramadhan peluang perniagaan mencurah-curah datang. Ada saja peluang yang terbuka untuk meningkatkan lagi perniagaan kuih muih edaran kami. Kalau ikutkan hati saya mahu rebut semua peluang yang ada tetapi.....saya mesti berhati-hati. Greed and loosing sight of the companys goal can be detrimental to our growth. Lagi pun modal kami tak besar just enough for a small incremental growth...for now!

Dalam kepala saya macam-macam yang sedang bermain-main, senario yang mungkin dan akan jadi. Macam mana nak tentukan continuity production, to perpetuate it. Macam mana nak bena identiti KweMwe sendiri, macam mana nak menjamin kualiti yang ada, introduction of new product line, macam mana nak expand with the limited capital resources that we have...should I do this or should it be the other way. Do I open a restaurant ( a small one) or should I open just a kiosk on my own or should I rent a small space within an existing restaurant. Where should I open it....location location location. I guess every budding business is faced with this dilemma. When your business is small you are faced with the problem of taking that forward step in growing your business, it is not easy you worry about a lot of things and me I tend to brood about it. When you are big you are faced with the problem of maintaining your position and perpetuating your business.

This past 2 weeks have not been easy I know what I must do to stay in business yet...........I find doing what I must daunting!

No comments:

Post a Comment